תעודת זהות: ריי וצ'ארלס אימס

בני הזוג ריי וצ'ארלס אימס (Ray & Charles Eames) נמנים על גדולי וחשובי מעצבי הרהיטים החשובים של המאה העשרים. לכל אורך הקריירה שלהם הם היו החלוצים במספר טרנדים ומגמות מרכזיים בתחום עיצוב הריהוט, הנמשכים גם שנים רבות לאחר שכבר אינם בין החיים.

צ'ארלס אימס נולד בסנט לואיס, מיזורי, בשנת 1907. הוא התעניין בהנדסה וארכיטקטורה מגיל צעיר ופתח את משרד האדריכלות הראשון שלו כאשר היה בן 23 בלבד. בזכות כישוריו בתחום העיצוב, זכה למלגה באקדמיה לאמנויות קרנברוק שבמישיגן, שם הפך לבסוף לראש החוג לעיצוב תעשייתי.

ברניס "ריי" קייזר נולדה בשנת 1915 בסקרמנטו שבקליפורניה ועסקה בציור, עיצוב וקולנוע. בשנת 1940 הצטרפה אף היא לקרנברוק, שם פגשה את צ'ארלס אימס ואת מעצב העל הפיני-אמריקאי אירו סארינן (Eero Saarinen) בעת שהשניים עבדו יחד על דגמים לקראת תחרות העיצוב האורגני לריהוט ביתי של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (ה-MoMA), בה זכו לבסוף עם ה- Organic Chair.

Organic Chair

Organic Chair

איך התחילה דרכם המשותפת של ריי וצ'ארלס

בשנת 1941 ריי וצ'ארלס נישאו  ופתחו בקריירה המשותפת שלהם בתור ארכיטקטים ומעצבי רהיטים פורצי דרך. מתחילת דרכם חרטו על דגלם בני הזוג את הקונספט של  עיצוב רהיטים איכותיים ואסתטיים, אך גם פרקטיים וניתנים לייצור המוני. בשל כך, החלו לעשות ניסויים בטכנולוגיה החדשנית של Moulded Plywood, המכונה לעיתים בעברית "עץ מכופף". בטכניקה זו יוצרים מגזעי עצים פלטות עץ דקיקות וגדולות בעזרת מעין "מחדד" ענק, כך שמגזג עץ בודד ניתן לייצר פלטה באורך מטרים רבים. לאחר חיתוך הדיקטים הללו, מדביקים אותם זה לזה בשכבות בעזרת דבק מיוחד. עד שהדבק מתייבש, "סנדוויץ'" העץ הלח שנוצר מהפלטות מתרכך וניתן לכופף אותו איך שרוצים, וכך לפסל בעץ צורות שהיה קשה ליצור בדרך אחרת. טכניקה זו מאפשרת, למעשה, ליצור מחתיכת עץ צורות הרחבות ממנה בהרבה. במסגרת הניסויים הללו של בני הזוג אימס נוצר למשל צעצוע הפיל האייקוני שלהם, המשמש הן כצעצוע לילדים והן כשרפרף פונקציונלי.

כסאות ושולחן Plywood

כסאות ושולחן Plywood

Plywood Elephant

Plywood Elephant

ההחלטה לחדש ולחפש חומרי גלם חדשים

בשנים 1945-1946 החל ייצור המוני של רהיטי Moulded Plywood בעיצוב בני הזוג אימס. במסגרת רצונם להמשיך לחדש וחיפושם המתמיד אחר חומרי גלם המאפשרים עיצוב ריהיטים אסתטיים ופונקציונליים הניתנים לייצור המוני בעלות סבירה, גילו ריי וצ'ארלס אימס גם את הפיברגלאס. בדומה לעץ המכופף, איפשר הפיברגלאס לעצב ולייצר במהירות כמויות מסחריות של רהיטים מורכבים ומסוגננים. בשנת 1948 עיצבו עבור תחרות נוספת של ה- MoMA את שזלונג ה- La Chaise בהשראת פסל של גסטון לה שז. בשנת 1950 החל ייצור המוני של כיסאות הפיברגלאס של אימס, שהפכו מיד ללהיט ולקלאסיקה מודרנית. בימינו, ניתן להשיג את מרבית הכיסאות של אימס גם בפוליפרופילן – סוג של פלסטיק בעל גמישות רבה יותר, משקל קטן יותר ועלות נמוכה משל הפיברגלאס. רגלי מרבית כסאות הפיברגלאס של אימס עשויות שילוב של עץ ומתכת.

La Chaise

La Chaise

כסא RAR עשוי פיברגלאס

כסא RAR עשוי פיברגלאס

ריי וצ'ארלס אימס המשיכו לפתח את רעיון רגלי המתכת ורגלי העץ עם קושרות המתכת מהכיסאות שלהם, ושילבו אלמנטים דומים גם בשולחנות ויחידות האחסון שעיצבו בשנות החמישים.
במטרה ליצור גרסה אלגנטית ויוקרתית יותר לכיסאות שלהם, עיצבו בשנות החמישים גם את כיסא חוטי המתכת DKR. הוריאציה המפורסמת ביותר שלו מכונה "כיסא הביקיני"
בהשראת צורת ריפוד העור שלו.

כסא DKR, הידוע בכינוי כסא הביקיני

כסא DKR, הידוע בכינוי כסא הביקיני

בשנת 1956 עיצבו צ'ארלס וריי את הרהיט הנודע ביותר מבין העיצובים שלהם – ואולי אף מבין כלל הרהיטים בעולם – Eames Lounge Chair. כורסה זו הפכה
לאייקון וסמל סטטוס, ואינה נפקדת מאף דירוג של הכיסאות הנוחים/טובים/מפורסמים בהיסטוריה. בנוסף, מסמל ה- Lounge chair את הסינתזה בין הסגנון של אימס מתחילת הדרך בשנות הארבעים אשר התאפיין בשימוש בעץ מכופף, לבין זה של תקופת המעבר משנות החמישים לשנות השישים בו היו דומיננטיים העור והמתכת. כורסה זו משלבת באופן מתוחכם והרמוני בין חומרי הגלם השונים המרכיבים אותה.

Eames Lounge Chair

Eames Lounge Chair

בשנות החמישים המאוחרות החלו בני הזוג אימס לפנות לכיוון לסגנון מודרני, נקי ותעשייתי יותר. הם עברו לעצב כיסאות משרדיים בהם שלטו תחילה האלומיניום והעור, אם כי בהמשך יוצרו גם בגרסאות עם ריפודי בד או רשת. בשנת 1958הציגו לעלם את כסא ה- Aluminum Group Management Chair, אשר הגיע במגוון רחב וריאציות שונות זו מזו בגובה משענת הגב, קיום משענות ידיים או היעדרן, עם או בלי גלגלים וכאמור, גם בריפודים שונים. מוצר נודע זה נותר פופולרי עד מאוד גם בימינו ומעטר משרדי יוקרה, בתי נבחרים ואף אולפני תוכניות טלוויזיה בכל רחבי העולם. בהמשך ל- Management Chair, הוצג בשנת 1960 על ידי האימסים גם הכסא המשרדי Executive Time Life Chair, אשר עוצב במיוחד עבור קומת המנהלים הבכירים של גורד השחקים Time Life בניו יורק. עם זאת, קיימת סבירה רווחת נוספת כי כונה כך מאחר שנועד לשמש מנכ"לים ו"משתמשים" בכירים יותר מאשר ה- Management Chair, וכיוון שהוא מחזיק מעמד לנצח. איי אימס ריהטה גם את הלובי של גורד השחקים Time Life, ועבורו עיצבה את ה-Time life stools. פריט ייחודי ומולטי-פונקציונלי (יכול לשמש הן כשרפרף והן בתור שולחן צד) זה מגיע בשלוש וריאציות שונות, עשוי מעץ אגוז מלא ומתאים לכל חלל ושימוש שהם בבית, במלון או במשרד. הגיית שתי רהיטים כה שונים זה מזה עבור או מבנה מהווה הוכחה ניצחת ליצירתיות והורסטיליות הרבים של בני הזוג אימס. בנוסף, סגנון עיצוב שרפרף ה- Time Life משקף את ההשפעות ההודיות על סגנונם של האימסים.

Eames Management (on the left) & Executive

Eames Management (on the left) & Executive

Time Life Stool

Time Life Stool

ריי וצ'ארלס אימס הלכו לעולמם בשנים 1978 ו-1988 בהתאמה, ונטמנו זה לצד זו בסנט לואיס, מקום הולדו של צ'ארלס. לכל אורך הקריירה שלהם, שיתוף הפעולה בין בני הזוג התאפיין ביצירתיות פורצת גבולות, חדשנות יוצאת דופן וסינרגיה ייחודית אשר אפשרו יצירת קו חדש לחלוטין בתחום עיצוב הרהיטים. בעיצובים של אימס בא לידי ביטוי שילוב הרמוני ומאוזן בין
ניגודים כגון שובבות ופונקציונליות, תחכום ופשטות, וחום עם ניקיון ואסתטיות חדשנית. האימסים התנסו ושיחקו בחומרי גלם שונים עבור רהיטיהם ועיצבו קלאסיקות רבות ומגוונות שיחיו שנים רבות אחריהם, הנמכרות ומשפיעות על עולם העיצוב עד ימינו, ואף משמשות מוצגי קבע במוזיאוני עיצוב וריהוט מודרני ברחבי העולם כולו.

בלוג
X סגירת נגישות
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקה
      קופון